Vrijwilligers bezoeken "VeBe Floorcoverings"

Het gebeurt tegenwoordig niet zo maar dat je een fabriekshal mag bezoeken waar bijvoorbeeld vloerbedekking wordt gemaakt. Veelal krijg je te maken met strenge veiligheidsregels die het niet mogelijk maken om in zo'n bedrijf binnengelaten te worden.

Vrijdag 1 februari is daarin een uitzondering gemaakt door VeBe Floorcoverings. Op uitnodiging zijn in de namiddag een groep vrijwilligers van het Tapijtmuseum op bezoek geweest in de fabriekshal van VeBe Floorcoverings. Voor de meesten van hen was het de eerste keer dat zij binnen zo'n fabriekshal een kijkje mochten nemen om te zien wat er zoal gebeurt en wat er gemaakt wordt.

Als vrijwilliger bij het Tapijtmuseum hebben we vooral te maken wat er vroeger gemaakt wordt om als vloerbedekking te dienen en welke middelen daarbij ter beschikking stonden voor het maken van matten van biezen, kokos, sisal enzovoort. Die maakwijze verschilt nogal met de moderne technieken die momenteel in de vloerbedekkings-fabrieken voorkomen.

Na een hartelijk ontvangst met koffie en iets lekkers werden we verdeeld over twee groepen en konden we onder begeleiding van een medewerker van VeBe de fabriekshal binnen. Daar kwamen we er achter dat vloerbedekking al lang niet meer bestaat uit kamerbreed tapijt of een deurmat. Tegenwoordig wordt er bijvoorbeeld de completebinnenbekleding voor auto's gemaakt. Deze bekleding wordt gemaakt van naaldvilt op computergestuurde machines zoals op bijgaande foto's te zien is. Ook werd ons uitgelegd welke bewerkingen er moeten worden verricht voordat het als kantklaar product naar de klant gaat. Ook zagen we de tuftingmachine aan het werk waarop kamerbreed grastapijt werd gemaakt.

Deze bijzondere ervaring laat ons als vrijwilligers van het Tapijtmuseum vooral zien dat we de cultuur van de Genemuidiger mat hoog moeten houden en dat het belangrijk is dat dit doorverteld wordt, zodat het pionierswerk van de makers van de vroegere biezenmat niet vergeten wordt, want zij hebben de aanzet gegeven tot de komst van deze moderne fabrieken.

GEPUBLICEERD >> 01-2-2019