Tapijtmuseum-nieuws

Dinsdagmiddag 20 september kwam een groep van de Stichting Blindenpenning uit Amsterdam j.l., met 15 blinde of beperkt ziende, zeer enthousiaste bezoekers. De aanwezige vrijwilligsters en vrijwilligers moesten ons museum op een andere manier presenteren en deden dat op een zeer gewaardeerde, hartverwarmende manier, getuige de reacties van de bezoekers en hun begeleiders tijdens en na het bezoek.

Donderdag 22 september kwamen burgemeester Bilder en wethouder Knol de nieuwe beeldschermen bekijken. Zij hadden enorme bewondering voor de stappen die het Tapijtmuseum zet om het Tapijtmuseum nog aantrekkelijker te maken voor de bezoekers. Burgemeester Bilder kwam nog met het advies om de prachtige filmbeelden te laten vergezellen met de bijbehorende verhalen. Hoe dit uitgevoerd moet worden zal de komende tijd bekeken worden. Wethouder Knol gaf nog tips voor de mogelijkheid voor een financiële bijdrage voor dit “verhalenproject”.

Op de foto: Henk Beens geeft uitleg over de Jaquard-weefmachine. (Een uitleg die gezien de reactie van Gerard Raben niet helemaal klopt!?)

Het korte vrijwilligersreisje op 1 oktober ging naar Hasselt.
Na ontvangst in de Linde met koffie en gebak hadden de deelnemers de mogelijkheid onder begeleiding een stadswandeling maken, of de dakgewelven van de Grote of Sint Stephanuskerk bekijken. Hierna werd er bingo gespeeld op de campingboerderij van de familie Visscher in Rouveen. De hoofdprijs werd gewonnen door Janny Mateboer: een weekend in een caravan op de camping!
Ze maakte met Hans direct gebruik van de mogelijkheid om de stoelen te testen: zie de foto. (Ze zaten goed.)

Het vrijwilligersreisje werd afgesloten met een diner in het Chinees restaurant in Genemuiden. Naast de Tapijtmuseumgroep (58 personen). Het duurde even voordat de eersten hun borden konden volscheppen maar toen smaakte het voortreffelijk en het was erg gezellig!

In oktober kwamen en komen in totaal 17 groepen in het Tapijtmuseum.

Hierbij zijn 3 schoolklassen die weer het speciale programma aangeboden krijgen. De kinderen gaan dan  zelf vlechten, een penningmatje maken en een Japan matje afkanten.  Ook moeten ze vragen over de vloerbedekkingindustrie en het Tapijtmuseum beantwoorden. Dit programma slaat goed aan: de kinderen zien en horen veel maar doen zelf ook wat.

Op de foto: groep 8 van de Dr. Maarten Lutherschool uit Punthorst, vrijdag 14 oktober.

GEPUBLICEERD >> 25-10-2016