Karan-kokosgaren uit India in het Tapijtmuseum

In het Tapijtmuseum wordt veel kokosgaren verwerkt.

Tijdens de demonstraties worden kokoslopers geweven en in de werkplaats worden japanmatjes en ruigematten geweven.
In de matten worden veel gekleurde garens verwerkt voor de diverse patronen en dat leverde een probleem op: de voorraad geverfde kokosgaren werd steeds kleiner!

Gelukkig kon Raymond van Dijk, directeur van ITC Natural Luxury Flooring / Red Star, (onderdeel van de KARAN GROUP India) het Tapijtmuseum helpen. Hij heeft contact met een neef van Revi Karan die in dw periode 1950-1960 leverancier was van kokosgaren aan de Genemuider kokosfabrieken. Deze neef zou in India proberen om wat restgaren te krijgen.

Eind september kwamen de kokosgarens aan en op de foto is een deel daarvan te zien.

De wevers Harm Rietman Czn., Karst Beens en Willem Beens kunnen weer jaren vooruit!

GEPUBLICEERD >> 12-10-2017